| Urdziková, Jana
- Kordošová, Miroslava
Systémy riadenia a ich vplyv na manažment BOZP - pracovný stres, rizikové správanie, pracovné podmienky a ich dopady na BOZP : II. etapa: Riadenie psychosociálnych rizikových faktorov zamestnancov pracujúcich v oblasti školstva. / Aut. správy Urdziková, Jana; Kordošová, Miroslava, Inštitút pre výskum práce a rodiny, Bratislava. 01.01.2016-31.12.2016. Bratislava : IVPR, 2016. - 326 s. Objedávateľ: Bratislava: MPSVR SR, Sekcia práce, Odbor ochrany práce
|
|
Anotácia: |
Školstvo nie je len skupina systémov, ale tvorí ho veľká skupina ľudí - pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov/ýň, bez práce ktorých by nebolo možné zabezpečiť výchovno-vzdelávací proces. Výchova a vzdelávanie budúcej generácie si vyžaduje náležitú pozornosť, pretože práve prostredníctvom procesu výchovy a vzdelávania sa formuje vzdelanostná úroveň budúcej generácie, ktorá bude v budúcnosti kreovať našu spoločnosť a tvoriť hodnoty. Profesia učiteľa a jeho poslanie má preto celospoločenský význam. Nemožno zaprieť fakt, že výchovno-vzdelávací proces je tak kvalitný, ako sú kvalitní zamestnanci/kyne, ktorí ho tvoria a to, v akých pracovných podmienkach pracujú. Hlavným cieľom II. etapy výskumnej úlohy bolo preskúmať pracovné podmienky v školstve so zameraním sa na psychosociálne rizikové faktory, BOZP a systém riadenia. Pozornosť sme tiež upriamili na pracovný stres a vyskytujúce sa patologické javy na pracovisku v regionálnom i vysokom školstve. Ide najmä o násilie na pracovisku a šikanovanie ako mobbing, či bossing. V rámci výskumnej úlohy sme sa s osobitným dôrazom zameriavali na zamestnancov vekovej kategórie 50+ vzhľadom na prognózy vývoja starnutia populácie na Slovensku a preto sme stručne priblížili zdravé pracovisko pre všetky vekové kategórie ako podporu udržateľného pracovného života. Opierajúc sa o zistenia z I. etapy riešenia výskumnej úlohy, nahliadnutím do zistení výskumov, výskumných štúdií a prieskumných sond realizovaných výskumnými tímami v regionálnom i vysokom školstve na národnej úrovni, ktoré sme doplnili zisteniami z výskumu realizovaného v rámci II. etapy výskumnej úlohy, sme získali značnú empirickú a vedomostnú platformu. Na jej základe sme navrhli opatrenia prevencie a intervencie pre zníženie psychosociálnej záťaže zamestnancov pracujúcich v školstve s cieľom zlepšiť pracovné podmienky, zabezpečiť pracovnú pohodu a spokojnosť s vykonávanou prácou, čo je základom pre zdravé a dôstojné pracovné prostredie.
|
|